Thailand Bangkok greater area, Railay Beach 2007

Onderstaand verslag is een onderdeel van een 5 maanden lange reis-rond-de-wereld die we met z'n drieen maakten

COMMERCIEEL THAILAND

Grappig genoeg had ik zelf nooit eerder kennis gemaakt met Thailand - alleen met Bangkok, maar dat was meestal op doorreis naar andere Aziatische bestemmingen. Al de verhalen van andere reizigers hadden me altijd doen besluiten dat Thailand "altijd" nog wel eens kon, in de toekomst - en blijkbaar was 2007 die "toekomst".

Tijdens ons 5 maanden durende rondje-rond-de-wereld deden we ook Thailand aan, tevens omdat we met een 1,5 jaar jonge baby reisden en Thailand redelijk plat getreden is door andere hordes toeristen - maar daarmee ook een wat veiliger bestemming leek. Dus vlogen we van Phnom Penh in Cambodje naar Bangkok - voor Rick en Kiora dus de eerste keer, Marieke had er in een ver verleden al eens rondgetrokken.

Bangkok
Tja, dan denk je dat je in een redelijk veilig land bent aangekomen en dan is bangkok je eerste kennismaking. Een verschrikkelijk grote stinkstad dat wordt gedomineerd door de luchtverontreiniging.

De eerste nacht zaten we nog in een hotel buiten het centrum, maar dat hadden we al snel gezien en we verhuisden naar een hotel in het centrum, niet ver van de beruchte Khao San road, het centrum van backpackend Bangkok. En ja, het was er inderdaad net een circus. Stapels agentschappen die je de mooiste tourtjes probeerden aan te smeren, duizenden illegale dvd- en cd verkopers onder toezicht van de Thaise politie, en allerlei leuke restaurantjes die vooral travestieten en ander verschrikkelijk grappig, doch vriendelijk personeel had rondgelopen.

Enfin, wij trokken een beetje rond door Bangkok, deden een boottochtje op rivier de Chao Phraya en bezochten diverse tempels zoals Wat Arun, Wat Prakeo en Wat Pra Kaew. De tempels hebben een ongelooflijke protserigheid met allerlei tierelantijntjes, maar de Thai namen het allemaal heel erg serieus dus we hebben er maar niet teveel om gelachen. Het was net allemaal te mooi om waar te zijn - grappig eigenlijk, dat je als westerling vooral afbrokkelende en eeuwenoude tempels serieus neemt, maar nieuwe glanzende voorbeelden ervan verwijst naar Disneyland. Enfin, wij vermaakten ons best maar na een paar dagen wilden we de stad wel eens uit.

Dus boekten we wat toertjes - die zonder uitzondering zo ongelooflijk commercieel waren dat ik ze niet echt kan aanraden. Zo kan je naar het Kanchanaburi War Cemetary en het nabij geleden, meer bekende Bridge over the River Kwai. Beiden met een verleden maar nu overstroomt met souvenirs verkopers en eettentjes. Tijdens het treinritje over de beruchte spoorlijn waren we de enige westerlingen samen met een hele school Thaise kinderen, die natuurlijk geen genoeg kregen van Kiora. Die liet zich de aandacht welgevallen.

Een ander toertje combineerde de Sai Yok waterval met de bekende floating market. De waterval was best mooi, maar dan zonder al die andere honderden toeristen erin. En de floating market bestaat eigenlijk alleen nog maar met de gratie van het toerisme, hemeltjelief wat een "tourist trap". In de middag gingen we naar de bekende Tiger Temple waar men met heuse Bengaalse Tijgers op de foto kan. Dat is natuurlijk een spannend gegeven, maar de tijgers waren zo duf dat we argwaan kregen. Die argwaan lijkt ook bewaarheid door recente berichten die zeggen dat de tijgers worden verdoofd om het fotograferen mogelijk te maken. Walgelijk!

Krabi en Railay Beach

Thailand is natuurlijk vooral bekend vanwege haar stranden en die bekendheid heeft het land een beetje de das om gedaan, want vele unieke plekjes zijn nu helemaal volgebouwd met hotels en hostals. Denk bijvoorbeeld aan Ko Phi Phi dat VOOR de film "The Beach" een prachtige plek was waar nog niet zoveel mensen kwamen. Nu is het helemaal volgestouwd met voor-eenieder-wat-wils...

Wij kozen voor Railay Beach wat alleen maar over zee is te bereiken. Daarvoor vlogen we van bangkok naar Krabi en namen de boot naar Railay Beach. Ook hier volop accommodatie te vinden, maar het had toch nog genoeg sfeer om het leuk te houden. Tevens was het laagseizoen dus dat scheelde enorm. De omgeving bestond uit imposante krijtrotsen begroeid met tropische gewassen, dus erg indrukwekkend. Hier hebben we dan ook niet veel spannende dingen gedaan - zwemmen, spelen, zonnen, lezen - of het moeten de Thaise massages zijn, uitgevoerd door oude Thaise dametjes die echter je hele lichaam dusdanig onder handen namen dat je je achteraf slechter voelde dan ervoor...

Click for English © copyright on all pictures by Rick Versteegh. No picture or image may be copied, printed or reproduced without written permission