Intro: Canada
© 3Ddflags.com
CANADA: HET LAND VAN DE INDIAANSE ZOMER, BEREN EN DE INUIT

Mijn eerste bezoek aan Canada was in 1993. We bezochten slechts 3 provincies (Ontario, Alberta en British Colombia) maar werden overweldigd door de ruimte en het natuurschoon. In Ontario waren de Niagara Watervallen en Algonquin Nationaal Park absolute hoogtepunten, en Toronto was een aantrekkelijk stad.

Maar Alberta en BC boden zelfs meer. De meeste tijd bracht ik door in de Rocky Mountains. Rijdend door de parken Banff, Jaspen, Yoho en Kootenay was als rijden door een postkaarten decor. Veel konden we op ons gemak zien vanuit onze camper terwijl we de beroemde Colombia Icefield Parkway afreden en we zagen zelfs een passerende beer en eland. Maar de werkelijke smaak kreeg ik pas te pakken tijdens wandelingen in de bergen voor een of meerdere dagen.

In de daaropvolgende jaren bezocht ik Canada twee keer tijdens een zakenbezoek aan Toronto. Maar tijdens onze wereldreis verbleven we weer enkele weken in Canada; 10 jaar na mijn eerste bezoek. Was er veel veranderd? Nee hoor, niet echt. Deze keer reden we met de auto door Alberta, BC, Yukon en de North West Territories op weg naar Alaska (USA). We keerden weer terug via BC. Hoe noordelijker we reden, des te minder mensen zagen we. Het is waar: 80% van de Canadezen woont langs de grens met de US. Geef ze eens ongelijk: de temperaturen in noordelijk Canada dalen er naar onmenselijke waarden! Slechts de Inuit weten er te overleven…

We legden de hele afstand af naar de Arctische Oceaan via de beruchte Dempster Highway tot aan een stadje met de naam Inuvik. Hier waren we getuige van het 24-uurs daglicht fenomeen. Daarna reden we de Alaskan Highway af naar de US. Eenmaal terug in BC spendeerden we enige tijd in Vancouver en Vancouver Island.

In 2004 kwamen we terug in Canada; Marieke’s zus woont in Alberta in de Rocky Mountains en als stop tussen Mexico en de Cook Islands deden we een familiebezoekje tussendoor! In Mexico was het nog 34 graden, in Canada 15 graden onder nul en op de Cook Islands was het weer boven de 30 graden!

Ons laatste bezoek aan Canada was in mei 2007. Alweer een familiebezoek maar nu met Kiora erbij. Maar natuurlijk hebben we nog wel een week in de Rockies doorgebracht en de Colombia Icefield Parkway afgereden. Lake Louise, Lake Morraine, Peyto Lake, Mount Edith gletsjer: het is allemaal nog net zo mooi als 15 jaar geleden!

Click for English © copyright on all pictures by Rick Versteegh. No picture or image may be copied, printed or reproduced without written permission